Akár autóval, akár máshogyan közlekedsz, a közlekedés mindenképpen jelentős kiadás a havi rezsiben. (Még akkor is, ha a legdrágább verzió általában a kocsi szokott lenni.) Ebben a levélben átgondolhatod, hogy akár van autód, és váltani szeretnél, akár nem autós életvitelt folytatsz, hogyan tudod racionalizálni ezeket a kiadásaidat.

Te hogy dolgozol?

A közlekedés csökkentésének egyik legjobb módja meglepő módon a munkavállalással van összefüggésben. Akkor fogsz a lehető legkevesebbet utazásra költeni, ha otthonról dolgozol, ekkor ugyanis kiesik az ingázással töltött akár heti több munkanapnyi (!) idő az életedből. Otthonról általában akkor tudsz dolgozni, ha egyéni vállalkozó vagy, vagy ha alkalmazottként is fontos vagy a munkáltatód számára, és emiatt alkupozícióban vagy. (Ha alkalmazott vagy, és szeretnéd magad nélkülözhetetlenné tenni a munkaerőpiacon, olvasd el A magad útján című könyvemet, ahol részletesen foglalkozom ennek technikáival.)

Ha nincs kocsid (vagy van, de szeretnél kevesebbet autózni), az alábbi négy módszerrel tudod a legköltséghatékonyabban megoldani a közlekedést:

* tömegközlekedés
* telekocsi
* bicikli
* gyaloglás

Gyakori hiba, hogy az emberek csak az egyiket kezdik el csinálni, ami nyilvánvalóan nem tudja kiváltani a kényelmes autózást, ezért jól abba is hagyják az egészet. Ha mind a négy módszert váltogatod vagy egymást kiegészítve használod akár egy-egy utazás során is, de a napi szinten mindenképpen, nagyobb eséllyel tudsz változtatni!

Mit csinálj mától?

1. Tömegközlekedj: Bár a világ kulturáltabb vidékein ez a közlekedési módozat közösségi közlekedés néven ismert, a lényeg az, hogy másokkal közösen utazol buszon, villamoson, vonaton, fogaskerekűn, HÉV-en vagy ami a környékeden van. Itt mindenképpen számold ki, hogy jegyet vagy bérletet éri meg venned, ez ugyanis nagyban függ az életviteledtől.

2. Telekocsizz:  A telekocsi lényege, hogy egy kocsit nem csak egy család használ, hanem többen is igénybe veszik egy-egy utazásra. Erre a legkézenfekvőbb választás a szomszédok, ugyanis ők pontosan onnan ingáznak, ahonnan te és a családod. Ráadásul a szomszédos szülők és gyerekek ismerik is egymást, így megvan az a bizalom, hogy pl. rábízd az illetőre a gyerekeidet. Így a reggeli iskolai fuvarok is teljesen jól megszervezhetők. Ha valami miatt a szomszédok nem használhatók, akkor számos telekocsi-közvetítő van az interneten, keress ezek között.

3. Biciklizz: Bár falun régóta divatja van a biciklis közlekedésnek (egyszerűbb, mint lovat tartani), az elmúlt években a városi biciklis közlekedés is sokat fejlődött. Sokan szívesen bicikliznek, mert így nemcsak benzint spórolnak meg, hanem aktívan is kezdhetik a napjukat. Aki bringázik, úgy érzi magát, mintha 2 kávét ivott volna: frissen érkezik nemcsak a munkába (ami jót tesz az ember ottani közérzetének és alkotóképességének), de ráadásul ha hazafelé is biciklizik, este is frissen érkezik haza, nem kiszívva és szellemileg kilúgozva, hiszen a biciklizés nemcsak közlekedési mód, hanem aktív pihenés. Ha teheted, legalább próbáld ki a biciklis közlekedést. Budapesten már egészen jól használható a Bubi is, de mivel ez is pénzes szolgáltatás, nyugodtan szerezz be egy lepukkantabb külsejű biciklit P+R célokra.

4. Gyalogolj: Meglepő módon a városon belül gyalog menni A-ból B-be sokszor nem több idő, mint kocsival vagy tömegközlekedéssel, főleg az olyan nagyvárosokban, ahol sokszor van dugó és az álló forgalom a kötött-pályás járműveket is lefogja. Mivel a gyaloglás is aktív pihenés, számtalan ugyanolyan előnye van, mint a biciklizésnek:

  • Már napi 30 perc gyaloglás is jelentős pozitív egészségügyi hatással bír.
  • A gyaloglás visszavisz egy ősi mozgásba, amire nagyon is áhítozik a test, hiszen az ülő életmóddal teljesen megvontuk tőle.
  • A gyaloglás az a sebesség, amivel az emberi elme és lélek is tud mit kezdeni.
  • Sétálva felfedezhető a város, jobban megismerhető a világ.

Ha érdekel a nem-közlekedési célú, kósza városi sétálás témája, itt egy érdekes cikk: A forradalom a sétálással kezdődik.

+ 1 jó hír: Ha tömegközlekedéssel vagy gyalog utazol, felszabadul a figyelmed, és tudsz relaxálni, tanulni vagy szellemi alkotótevékenységet végezni.

Ez viszont pénzügyi intelligencia szempontból két dolgot is jelent: a felszabaduló figyelem plusz idő, amiben vagy dolgozhatsz, vagy pénzügyi oktatóanyagokat hallgathatsz. Ha jól csinálod, mindkét tevékenység már középtávon (néhány hónapon belül) javíthatja az anyagi helyzetedet.

Szóval ne engedd, hogy még a közlekedés is állandóan fullon járassa az agyadat a megszokott ügyeken. Agyalj inkább azon, hogy hogyan lehetsz anyagilag függetlenebb!


Herman Judit: Mindennapi pénzügyi intelligencia online tanfolyam 16. lecke

Érdekel a többi lecke? Iratkozz fel a tanfolyamra!

jelentkezem


Hozzászólások

16. nap: Ha nincs autód… — Nincs hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>