Akár autóval, akár máshogyan közlekedsz, a közlekedés mindenképpen egy jelentős kiadás a havi rezsiben, de a legdrágább verzió általában a kocsi szokott lenni. Ebben a levélben átgondolhatod, hogy akár van autód, és váltani szeretnél, akár nem autós életvitelt folytatsz, hogyan tudod racionalizálni ezeket a kiadásaidat.

A közlekedés csökkentésének egyik legjobb módja meglepő módon a munkavállalással van összefüggésben. Akkor fogsz a lehető legkevesebbet utazásra költeni, ha otthonról dolgozol, ekkor ugyanis kiesik az ingázással töltött heti több nap (!) az életedből. Otthonról általában akkor tudsz dolgozni, ha egyéni vállalkozó vagy, vagy ha alkalmazottként is fontos vagy a munkáltatód számára, és emiatt alkupozícióban vagy. Ha alkalmazott vagy, és szeretnéd magad nélkülözhetetlenné tenni a munkaerőpiacon, olvasd el A magad útján című könyvemet, ahol részletesen foglalkozom ennek technikáival.

Ha nincs kocsid (vagy van, de szeretnél kevesebbet autózni), az alábbi három irányban érdemes mindenképpen próbálkoznod:

* telekocsi
* bicikli
* gyaloglás

Gyakori hiba, hogy az emberek csak az egyiket kezdik el csinálni, ami nyilvánvalóan nem tudja kiváltani a kényelmes autózást, ezért jól abba is hagyják az egészet. Ha mindhárom módszert váltogatod vagy egymást kiegészítve használod egy-egy utazás során, nagyobb eséllyel tudsz változtatni:

Telekocsi: A legkézenfekvőbb választás a szomszédok, ugyanis ők pontosan onnan ingáznak, ahonnan te és a családod. Ráadásul a szomszédos szülők és gyerekek is ismerik egymást, így a reggeli iskolai fuvarok is teljesen jól megszervezhetők. Ha valami miatt a szomszédok nem használhatók, akkor számos telekocsi-közvetítő van az interneten. Keress ezek között.

Bicikli: Sokan szívesen bicikliznek, mert nemcsak benzint spórolnak meg, hanem aktívan kezdhetik a napjukat. Aki bringázik, úgy érzi magát, mintha 3 kávét ivott volna: frissen érkezik nemcsak a munkába, ami jót tesz az ottani közérzetednek és alkotóképességednek. Ráadásul ha hazafelé is biciklizel, este is frissen érkezel haza, nem kiszívva és szellemileg kilúgozva, hiszen a biciklizés nemcsak közlekedési mód, hanem aktív pihenés. Ezért ha teheted, legalább próbáld ki a biciklis közlekedést. Budapesten már egészen jól használható a Bubi, de mivel ez is pénzes szolgáltatás, nyugodtan szerezz be egy lepukkantabb külsejű biciklit P+R célokra.

Gyaloglás: Meglepő módon a városon belül gyalog menni A-ból B-be sokszor nem több idő, mint kocsival vagy tömegközlekedéssel. Ez főleg az olyan nagyvárosokra igaz, ahol sokszor van dugó és csak áll a forgalom. Mivel a gyaloglás is aktív pihenés, számtalan előnye van. Csak hogy egyet mondjak: már napi 30 perc gyaloglás is jelentős pozitív egészségügyi hatással bír. Egy nagyon jó cikk a témában: http://444.hu/2014/05/09/setalas-forradalom/

+ 1 jó hír: Ha tömegközlekedéssel vagy gyalog utazol, felszabadul a figyelmed, és tudsz relaxálni, tanulni vagy szellemi alkotótevékenységet végezni. Ez viszont pénzügyi intelligencia szempontból két dolgot is jelent: a felszabaduló figyelem plusz idő, amiben vagy dolgozhatsz, vagy pénzügyi oktatóanyagokat hallgathatsz. Ha jól csinálod, mindkét tevékenység már középtávon (néhány hónapon belül) javíthatja az anyagi helyzetedet. Szóval ne engedd, hogy még a közlekedés is állandóan fullon járassa az agyadat a megszokott ügyeken. Agyalj inkább azon, hogy hogyan lehetsz anyagilag függetlenebb!


Herman Judit: Mindennapi pénzügyi intelligencia online tanfolyam 14. lecke

Érdekel a többi lecke? Iratkozz fel a tanfolyamra!

jelentkezem


Hozzászólások

14. lecke: Ha nincs kocsid (vagy csökkenteni akarod a használatát) — Nincs hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>