A minap egy kedves barátomtól kaptam egy (amúgy igen jó) szappant. Amikor megnéztem a csomagolását, néhány apró furcsaságra lettem figyelmes, aztán azokat továbbgondolva máris alapvető pénzügyi intelligencia témákba botlottam. (Hehe, ez jellemző…) Szóval ez itt a képen a szappan csomagolása. Szerinted mi a gond ezzel a címkével? (Elsősorban pénzügyi intelligencia szempontból gondolkodj.)

* * *

Tehát: alant olvasható, hogy szerintem mi a gond ezzel a címkével.

Grafikai vagy pénzügyi kérdés?

gond3A “mi a gond” kérdés kifejezetten a pénzügyi intelligenciára vonatkozott, amibe a grafikai, helyesírási vagy szappangyártási kérdések nem tartoznak bele. Bocs. 🙂 A grafikai megjelenés annyiban lehet pénzügyi intelligencia téma, hogy része a cégimidzsnek.

Egy terméken viszont muszáj feltüntetni a termék nevét („szappan”) és általában az árát is. Ha nincs rajta az ár a terméken, vagy ha nem írod ki a honlapodra, az zavaros benyomást kelt, és megakadályozza, hogy az érdeklődő beleélje magát a vásárlási helyzetbe, és elkezdje átgondolni, hogy miből fogja megvenni a megkívánt terméket (ez egy 200 forintos szappannál ugyanúgy működik, mint egy 200 000 forintos masszázságynál). Tehát az ide vonatkozó tanulságok:

Ha fizikai terméket árulsz, legyen világosan ráírva, hogy mi az, kinek szól és mennyibe kerül.
Ha van honlapod, írd ki az árakat (nettó és bruttó is).
A nyomtatásba kerülő anyagaidat mindig olvassa el egy olyan ember, aki legalább félprofesszionális szinten ért a magyar helyesíráshoz.

Ne saját állást csinálj magadnak, hanem vállalkozást!

A pénzügyi intelligencia fogalmai szerint itt nem egy szappanról van szó, hanem egy vállalkozás termékéről. A cashflow-négyszögben ez az „egyéni vállalkozó” negyed. Az egyéni vállalkozó célja, hogy minél több profitot érjen el minél kevesebb munkával. Ha egy vállalkozó csak egyre többet dolgozik, és nem keres jobban; vagy egyre több meló árán tud jobban keresni, az nem tekinthető pénzügyileg intelligens megoldásnak.

A cél, hogy a bevétel és a munkaidő fordított arányban álljon egymással (természetesen a bevétel javára). Ezt a legjobban a félpasszív jövedelmek kialakításával lehet megoldani. Ha viszont nincs honlapod, és a vásárlók csak egy cetliről tájékozódnak a termékedről, akkor nem tud lecsökkenni a munkaidőd, mert minden érdeklődő felhív, hiszen csak egy telefonszámot adsz meg a termékeden. A cél az, hogy az érdeklődőket „lekoptasd” magadról, de úgy, hogy közben minél többet elmondj a termékedről, és ezzel rávedd őket a vásárlásra. Na, pontosan erre való az internet!

Ugye neked már van honlapod?

gond1Szóval szerintem a legnagyobb gond az, hogy a címkén nincs honlapcím. A honlap ugyanis az a munkatársad, aki heti 7 napon, napi 24 órán át gyakorlatilag ingyen reklámozza a termékedet. “Ő” elérhető akkor is, amikor te alszol, sportolsz, a gyerekeddel játszol vagy a boltban állsz sorban. A honlap célja, hogy minden információt megadjon termékről, a vásárlás feltételeiről, az elérhetőségekről, (indokolt esetben a további termékekről), és képezze ki az érdeklődőket és a vásárlókat a szakmai dolgokról.

Legyen a vállalkozásodnak honlapja! Erre ne sajnáld az időt és a pénzt. A honlap ne legyen ingyenes tárhelyen, a domainnév pedig legyen valamennyire beszédes.
Ha valami fizikai vagy digitális dolgot árulsz, legyen egy webshopod vagy egyértelmű megrendelési felületed, hogy azonnal lehessen online vásárolni.

Ugye QR-kódod is van?

Gond2Ha nincs egy offline terméken QR-kód, az azt jelenti, hogy elvárod a szappant kézbe vevő embertől, hogy emlékezzen a domained nevére, és amikor gép elé kerül, kézzel gépelje be azt. Ez a felgyorsult információs korban irreális elvárás: a legtöbb keresést ma már mobil eszközről indítják. Az emberek sokszor már ahhoz is lusták, hogy begépeljék a mobiljukba vagy a tabletjükbe a honlapod címét. Ha megadsz egy QR-kódot, akkor az okostelefonosok azonnal, gépelés nélkül a honlapodra tudnak menni.

Generálj QR-kódot a honlapodhoz (amúgy is ingyen megvan 5 perc alatt), és tedd fel a kódot a termékeidre és a szóróanyagaidra!

„Nem baj, ha kicsit gagyi…”

Sok vállalkozó szerelmes a saját termékébe vagy a szolgáltatásába, és emiatt mindenféle kompromisszumba belemegy az eladás kapcsán, csak a Drágalátos Termék legyen tökéletes. A terméket azonban – sajnálatos módon – nem a termék adja el, hanem… a marketing! Ezért nem elég, ha a szappan jó, a csomagolás minőségére is muszáj gondot fordítanod. Ez a címketervező például láthatóan lelkes volt, de biztosan nem professzionális. Ennek két oka szokott lenni: 1. Vállalkozóként mindent magad csinálsz, mert nincs pénzed grafikusra, és különben is, szereted kézben tartani az összes feladatot, így a címkét is magad készíted. Mivel nem ehhez értesz, a címke olyan is lesz. 2. Egy barátod vagy a férjed, feleséged csinálja meg a címkét számodra, aki szintén nem ért a grafikához, és a címke olyan is lesz.

Mindkét esetre igaz, hogy a lelkesedés nagyobb, mint a hozzáértés: jön a fölösleges dizájn (pl. a pontokkal elválasztott telefonszám) és az elgépelések.

Keress egy ismerős grafikust (nem barátot és családtagot!), aki baráti áron, de jó munkát ad ki a kezéből.
Általában szokd meg, hogy delegálod azokat a feladatokat, amelyekhez nem értesz. (A barátaidat pedig hagyd megy a barátkozásra.)
 Keress a neten címketervező sablonokat, és szánd rá azt a pár órát, hogy rendes küllemű és tartalmú csomagolást nyomtass a termékednek!

Felejtsd el a fölösleges dizájnt!

gond4Manapság nagy divatja van a dizájnnak: lakberendezünk, formatervezett eszközöket használunk, divatmárkák szerint öltözünk, a brand-név fontosabbá vált, mint a minőség. Emiatt sok kezdő vállalkozó úgy érzi, hogy amíg nincs „arculatterv”, addig nem indíthatja el a honlapját vagy a vállalkozását. Ez nagy hiba! Ha szeretnél vállalkozni, engedd el a dizájnt, és dolgozz a terméken és a honlapján. Sőt, a dizájn sokszor csak zavaró, mert elveszi a figyelmet az üzenetről. (Számomra pl. zavaró a telefonszám, amely olyan formátumú, mintha egy IP cím lenne. Ez nyilván egy dizájnos fogásnak volt szánva, csak félresikerült.)

A csomagoláson az szerepeljen, hogy mi a termék és miért kellene megvennem. A nagy dizájnt hagyd meg a honlapodra, és hacsak nem vagy lakberendező, grafikus vagy művész, még ott is erősen csökkentsd le.
A szövegeidben a lehető legegyszerűbb és érthetőbb módon fogalmazz: legyen ragozott ige a mondataidban, és ne használj rövidítéseket.

Ne a saját neved legyen a brand neve!

A jó vállalkozás célja, hogy felfusson, és a bevételek csökkenése nélkül fokozatosan ki lehessen szállni belőle. Ha a nevedre és a személyedre építed a terméket, nagyon nehéz lesz a kilépés a későbbiekben. Az Etka-jóga és az Ilcsi kozmetikum kivétel – ne ebben akarj hasonítani rájuk.

A vállalkozásod neve ne a te neved legyen, hanem valami beszédes, a témára, termékre vonatkozó fantázianév.
Ebből kifolyólag a honlapod domainje se a te neved legyen.

Ma már a kutya sem telefonál…

gond515 éve még divat volt telefonálni – ma már sok esetben ciki. A telefonos érdeklődés ma már minden vásárlási helyzetben elavult és komoly lelki ellenállást kelt a legelszántabb érdeklődőkben is. Az internet arctalan és azonnali volta kifejlesztette az ügyfeleinkben a bűntudat nélküli és kritikus vásárlás képességét: az ügyfeleid tuti, hogy összevetik az árakat és a szolgáltatásokat, megkritizálnak és név nélkül, de vállalják a véleményüket (főleg a negatív tapasztalatokat osztják meg könnyen).

A telefonszám megadása ráadásul öngyilkosság a vállalkozó szemszögéből is. Bocs, de cinikus leszek: ha megadod a telefonszámodat, az sajnos azt jelenti, hogy az érdeklődők és az ügyfelek fel fognak hívni, és mivel nem kötelességük tudni, hogy te mikor mit csinálsz, ezért igen jó eséllyel akkor fognak hívni, amikor: a vécén üldögélsz, egy tréningen vagy moziban vagy, és amúgy sem tudod felvenni, vagy éppen a gyerekedet altatod. Szóval téged zavarni fog a hívás, az illető pedig jó eséllyel olyasmit fog kérdezni, amit bőven megtalálhatott volna a honlapon…

Lehetőleg soha ne adj meg telefonszámot, csak emailt.
Ha megadsz telefonszámot, ne a privát számod legyen, hanem egy külön erre a célra fenntartott mobilszám, amit átirányítasz a saját készülékedre.

PS. Abszolút nem cikizni szeretnék senkit, ezért is hagytam benne a gyártó elérhetőségét: a termék nagyon jó, és ami jó, azt mindig örömmel reklámozom…